Karnataka, Indien 3.

Jag mår fortfarande kast och har extremt tråkigt, jag har gjort en lista (vilket är lite av en hobby) på tråkiga saker som behöver göras hemma typ:

*sortera skåp som man bara stoppar in saker i som inte har nån plats.
* sortera viktiga papper .
*gå till sopsorteringen med alla glasflaskor och batterier och sånt.
*städa badrummet och rensa badrums ventilen vilket hon som bodde innan mig INTE har gjort...det sitter en stor kaka i den så man kan inte reglera den länger.

igår:
*strök jag alla skrynkliga skjortor.
*sydde på knappar på kläder(som saknade sådana).
*lagade min favorit jeans.
*tvättade.
*planterade om alla blommor.

Indien
På måndagen begav vi oss med tåg till Gokarna som ligger i staten Karnataka. Litet tips för kvinnor som funderar på att åka tåg i Indien nån gång är att ha stora lösa kläder. Av nån anledning är tåget en fristad för snuskiga indiska män, alla stirrade på mig och jag tänkte att det skulle får rinna av mig men till slut när en man smög upp sin kamera-telefon fick det var nog och jag satte på mig Djanis stora skjorta. jag fick höra senare att om inte djani var med hade dom varit värre och betydligt närgångnare.

obsene remarks, teasing, touching, stares, gestures, songs and unwanted attention are all forms of sexual violence......

På tåget bestämde vi oss för att vi skulle kolla boende på Kudly beach så när vi kom fram tog vi en taxi. Vägen dit var bara den en upplevelse indisklantväg och burkning ner för branta slingrande vägar. Väl framme  fick vi gå en bit för att nå stranden eftersom stranden omges av höga branta berg, vi bestämde oss att gå längst bort på stranden och fråga om rum fört vilket ju är logiskt(?).

uppifrån vägen.

Längst bort på stranden låg Ganga café så vi klampade in och frågade om dom hade rum, ja 150 rupier...helt sjukt pris(600rs ca100kr). Vi blir leda genom sagolika cementerade små lägenhetslängor upp till raden längst bak upp för sluttningen med utsikt över hela stranden. Våra grannar var Australiensare en var en "gammal tant " som hyrde sitt rum varje säsong så när hon åkte hem fick hon ha kvar sitt privata hänglås på dörren. Om man åker till ett sånt här ställe ska man se till att åtminstone ha hänglås och täcke med sig. Vi gick ner och köpte täcke på stranden hänglås hade vi, vi lindade in huvudkuddarna i en sarong men dagen efter åkte vi och köpte kuddar och filtar och tog huvudkuddarna till sitt ute kuddar. På Kudly bor det mycket Israeler,Turkar,ryssar och australiensare, maten var lite sämre i Gokarna en i Goa mycket vegetariskt men Gokarna är ju fattigare och är mer av en Hindu kultur.

bilder från "verandan"

Gokarna är en vacker liten och gammal stad med söta små affärer och massa tempel man kan lätt gå i mellan Gokarna och Kudly. Det är mycket hippie och joga långtids-boende på kudly och man lever mer spartanskt en på någon strand i Goa men där i mot finns det källor med drickbart vatten i skogen.

På vårt "hotell" fanns det inte rinnande vatten i toaletterna eller i duschen har man problem med det ska man nog välja en annan strand. Det fanns en kran utanför dusch-rummet  som man använder för att fylla en hink och så duschar man men hink och skopa, hälften utav  tiden funkade inte kranen då fick man bege sig till brunnen och hiva upp vattnet. Vid toaletterna fanns det tunnor med skopor så så snuskigt var det inte men toapapper får man stå för själv. I samband med vårt "hotell" fanns det en prylaffär,restaurang,kiosk och taxi service plus att det var väldigt fint så  det var ett bra val att bo där  även om dom behandlade golven men en blandning av ko skit och nått annat. Vägarna till Ganga är ett skämt, vi beställde taxi in till Gokarna  från Ganga Café och killen som tog beställningen skrattade och sa "Dancing road" och det kan man lugnt säga att det var om det en kan räknas som väg.

saker man behöver till rummet:
*lakan
*filtar
*kuddar
*hänglås
*värmljus/lyktor(det är strömavbrott titt som tätt i Indien)
*toapapper

Det finns:
*säng
*madrass, snuskiga kuddar
*myggnät
*fläkt
*lampa och eluttag.

Vissa restauranger var inte riktigt till för att äta i mer att röka på som Tintin Tibet där servitören är full/hög och alla gästerna vingligare och vingligare ju senare man kommer, kommer man sent så sover dom...vissa i restaurangen Sunset var en annan restaurang som man inte heller ska äta på därimot är det roligt folk och inte fullt så nerrökt som på Tintin en kväll var det ioförsig rätt rökigt när en liten reggae-indie vid  namn Raijd spydde över räcket till restaurangen.

Vi satt och latade oss på framsidan av huset en dag och ska jag vara ärlig hade vi just rökt plötsligt började det dunka på taket som att nån hoppade på det men grannen var helt orörd, helt plötsligt hoppade en apa ner på taket framför oss det är ioförsig något sånt som man misstänkt ska hända när man  röker men aldrig riktigt gör. Vår granne tyckte det var vardags mat med 20 vilda apor som hoppar omkring och snor mat och bråkar med kråkorna. Det fanns förövrigt mycket mygg, lite ödlor och 2 stora insekter så krypmässigt var det inte så farligt.

Under veckan vi var i Karnataka började festivalen Maha Shivaratri där man firar shiva, vi kunde inte stanna till klimax av festivalen men den 20de åkte vi ner och undersökte det var jätte vackert alla fixade och klädde upp stan för firandet och massa heliga män, uppklädda elefanter och kor lurkade runt lite här och var.

Hemma i Varca firades det därimot också eftersom fastan skulle börja det firas med karnevaler genom städerna och avslutas med färg krig vilket många festivaler i Indien värkar göra, många män klär ut sig till kvinnor eller dom klär ut sig hur som helst vilket ju är trevligt.

Det är inte så mycket av resan kvar men jag spar det sista för nu orkar jag inte mer.