äventyr i Indien 1.

Nu är jag tillbaka i sverige, det var inte så farligt som man kan tänka sig. Solen lyser och jag är inte tillbaka på jobbet ennu.

Vi (jaani och jag) åkte ner i tre veckor så det blir nog flera inlägg om Indien. Vi hade förbokat en lägenhet genom min Styfmor som sesongar varje vinter. Vi håller alltid till i Carmona vid Varca rätt nära Margao. Lägenheten kostade 600rs (ca100kr) natten som grannar har vi övervägande gammla Engelsmän och ryssar.

Vi tog en resa med Apollo den här gången så vi fick åka direkt flyg och fick en natt hotell i Candolim. Vi kom fram på natten till Beach classic dorm vilket inte va fy skam för ett dorm!

Vi vaknade runt tolv nästa dag och gick ner för gatan in i Calanute ner till villa vilo och fick ett rum för en natt (600rs) som igentligen var en lägenhet för personalen med dörr in till köket men annars trevligt förutom malarna som bodde i vår säng. På eftermiddagen träffade vi min styfmor och hennes "själv-abdopterade barn" Mumpta som är en strandförsäljare på 12år från Gokarna. Med tanke på Mumpta vill jag klaga på Apollos informationsblad som man får med biljetten där det står att man INTE ska ge pengar till tiggande barn för att dom ska gå i skolan i stället. Det kostar pengar att gå i skolan och går barnen i skolan så förlorar familjen en inkomst som kanske gör att dom överlever. Hur som helst så går mumpta i skolan när det inte är turistsesong eftersom familjen behöver pengar. För att sälja saker på stranden(vilket är olagligt) måste man betala 200rs i veckan till polisen vilket bara det är svårt när man säljer nötter, hårsnoddar och fotkedjor till motviliga turister. Mumpta skulle varigt gift nu om inte hennes mamma hade protesterat vilket ledde till att mamma fick en yxa i huvudet av sin syster! hon överlevde men nu när dom inte har stöd från familjen blir det mycket svårare att överleva ekonomiskt.

Dagen efter gick vi upp tidigt på morgonen för att åka till Mapusa market, en mysig marknad som riktar sig mot både Indier och turister. Kläderna i affärerna var mest till indidka köpare väldigt pråliga och tacky på fel sätt. Människor sitter på marken och säljer det dom har typ: Hönor,frukt och grönsaker och en del har mer organiserad värksamhet och säljer T-shirts och fina tyger osv. Mapusa Market är en mysig lagom Indisk upplevelse. Vi köpte billiga (eftersom man gör bäst kap på morgonen) kuddar,klänning och ditt och datt plus att styfmor köpte en mobil till mumpta för 700rs. Både Candolim och Calangute var trevligt men lite väl turistigt det är inte ställen som jag skulle rekomendera i första hand.

Vi åkte hem till Carmona på kvällen lägenheten är HELT utan nått att klaga på. Dagen där på åkte vi och hyrde skoter för resten av semestern hos Mario i Benaulim. Mario är en annan rolig karaktär, en ung kille som äger några små affärer och en buffel som används i olaglig buffel fighting vilket är väldigt populärt i Goa. På kvällen gick vi ner till Casmy´s vår stammis restaurang, drivs och ägs av en familj på deras framsida. Conny pappan i familjen är en riktig karaktär han skrattar åt allt (kanske för att han är småfylld oftast) den bästa beskrivningen jag har hört  om honom är nog "en vuxen peter pan"
som ett litet tillägg vill jag bara notera att dagen där på gick det runt en man i vårt bostadsområde och sköt duvor.

På måndagen tog vi och packade ryggsäcken och tog skotern upp mot anjuna men det blir nästa inlägg eftersom jag inte orkar skriva ner hela jävla semestern på ett och samma.

I dag har jag packat upp och städat eftersom jag ska jobba och sen bjuda på middag och utgång i morgon.
Otippat nog blev jag magsjuk av att åka hem, jag ska då alltid försöka va annorlunda minsan!

so long suckers!

Nu har jag packat och fixat allt, i kväll ska jag jobba sen åker vi kl06.15. Nu blir det sol och bad och ingen bloggning på en månad, jag får skriva en kladd på vad som händer och sen blogga loss.

Vackert väder i dag, jag önskar att jag hade en kamera eller att jag han gå på promenad.

i kväll kommer jag va vaken så länge som möjligt och sen gå upp och åka kl.05.00