Discworld,blondinbella och kisse

Jag jobbade hela fredagen och lördagen men slapp vara hundvakt i alla fall (vet inte om det är bra eller dåligt). Så när alla gjorde super mysiga utflykter, picnicar och satt i solen i lördags var jag på jobbet.
När jag kom hem avslutade jag mina två vita veckor med några groggar, ett tips är att inte dricka fenni (burrrH)
så nu sitter jag här mosig i huvudet med en kopp kaffe och vet inte vad jag skriver.
I morgon jobbar jag sent och sen kommer en eller två vänner och sover över hos mig. En utav brudtärnorna på bröllopet jag var bestman på har varit med i en trafikolycka så brudparet vill komma och hälsa på henne på sjukhuset. dom pendlar rätt långt för att jobba i Stockholm så det kan ju vara skönt att stanna här över natten.

Jag blir så förbannad på Söndags-TV , alla är hemma på en söndag så man kan ju tycka att det skulle vara bäst filmer och serier då men NEJ. Jag har beställt nya böcker det blev 102 dagar med Simon Gärdefors eller vad den heter, Hunter s Thompsons campaign trail 72 och tre discworld böcker med Terry pratchett så nu kliar det i fingrarna eller ögonen eller vad det nu kliar i när man är sugen på att läsa en bok!
Billigt blev det också, länge leve Adlibris!



Jag blir lite kluven när det gäller sågningen i många bloggar av Blondinbella och Kisse dom är ju ändå 17 år gamla (tror jag). Alla har inte kommit så lång när dom är 17, inte för att dom har nån speciell möjlighet till att växa i den typen av liv dom värkar leva men det finns ju alltid möjligheter?
Dom är ju en del yngre en mig och jag kan inte låta bli att tänka att dom kanske är Barbie-skadade eller porr-skadade. Alla 17åringar värkar ju vilja se ut som Amrikanska "eliten" aka Barbie,kropp som en 12årig pojk, stenhårda meloner och så blont hår att man bländas. Jag kan först att det är lätt att tappa sig själv i det här trycket från media om hur vi kvinnor ska se ut för att vara lyckade. Är man 17år eller yngre och till och med äldre är det kanske svårt att låta bli att ta till sig dom här idealen som verklighet (för det tycker inte jag att dom är). I bland tänker jag på vilken fasa det måste vara att få en dotter just på grund av alla dom här fällorna som finns...en dag kanske hon kommer hem från dagis och vill ha en bratz-docka eller nått sånt vidrigt. Det blir idealet som våra barn kanske få växa up med(om det inte blir skärpning) en docka som se ut som en hora och Charlotte Perelli som idol -jag blir stressad bara jag tänker på det.



När jag själv var 17år lärde jag mig att det fanns rasism och manschauvinism i samhället, jag såg det ärligt talat inte innan och jag tyckte att feminister överdrev och att vi visst var jämställda i Sverige. Helt plötsligt så öppnades mina ögon för alla dom här sakerna som kan gömma sig i vardagen om man inte reflekterar över dom. Rasism såg jag aldrig för att jag var tonåring i en invandrartät förort och där var det lika för alla. man lever och lär för nu när jag Jobbar i Täby har jag märkt att det finns ännu mer rasism på vissa ställen en jag trodde. Jag menar öppet hat.

Det jag tänkte komma fram till är att man är långt från färdig när man är 17år...man är aldrig färdig men det kan saknas en hel del saker som vi tycker är självklara tankar och åsikter i en 17årings liv. Det är en tid att vara Ego och det tycker jag dom ska vara, bara dom blir vuxna sen.


Kommentarer
Postat av: Ester

Intressant blogg du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-05-07 @ 17:01:16
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0